Archive

The Impact of Organizational Culture on Employee & Job Satisfaction

Authors

Gizem Ozgen

Abstract

This study aimed to identify the organizational culture and its impact on employee job satisfaction in Ibis Hotel in Northern Cyprus. The study adopted four types of organizational culture: the culture of cohesion, the culture of creativity, the culture of the market, and the bureaucratic culture. The most important results of the study were that the prevailing culture in these hotels is the bureaucratic culture and that the most common reasons that work under work pressures are the scarcity of real opportunities for professional growth and advancement. The results of the study also showed that organizational culture has a significant effect on work stress. One of the most important recommendations of the study is the need to stay away from bureaucratic practices and give five-star hotel managements in Amman more attention to activities to practice their organizational activities within their various businesses and to move away from practicing the strict application of systems, procedures, and instructions, as well as to stay away from deepening bureaucratic practices, and to devote an organizational culture that contributes to improving and developing its human cadres. Working in hotels.

Keywords

Organizationnl Culture; Work Pressure; Five Star Hotels.

PDF

References

Ahmad, H., Ahmad, K., & Shah, I. A. (2010). Relationship between job satisfaction, job performance attitude towards work and organizational commitment. European journal of social sciences, 18(2), 257-267.

Alvesson, M. (2011). Organizational culture. Handb. Organ. Cult. Clim.

Alvesson, M. (2012). Understanding organizational culture. Sage.

Aydoğan, Z. F. (2004). Örgüt kültürü ve iklimi. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 203-215.

Aykanat, Z. (2010). Karizmatik liderlik ve örgüt kültürü ilişkisi üzerine bir uygulama (Master's thesis, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).

Cabrera, E. F., & Cabrera, A. (2005). Fostering knowledge sharing through people management practices. The international journal of human resource management, 16(5), 720-735.

Çekmecelioğlu, H. G., & Ülker, F. (2014). Lider-üye etkileşimi ve çalışan tutumları üzerindeki etkisi: eğitim sektöründe bir araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (28), 35-58

Choi, Y. S., Seo, M., Scott, D., & Martin, J. (2010). Validation of the organizational culture assessment instrument: An application of the Korean version. Journal of Sport Management, 24(2), 169-189.

De Witte, K., & Van Muijen, J. J. (1999). Organizational culture. European Journal of Work and Organizational Psychology, 8(4), 497-502.

Durğun, S. (2006). Örgüt kültürü ve örgütsel iletişim. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 112-132.

Egan, T. M., Yang, B., & Bartlett, K. R. (2004). The effects of organizational learning culture and job satisfaction on motivation to transfer learning and turnover intention. Human resource development quarterly, 15(3), 279-301.

Eisenberg, E. M., & Riley, P. (2001). Organizational culture. The new handbook of organizational communication: Advances in theory, research, and methods, 291.

Ercan, Ü., & SIĞRI, Ü. (2015). Kültürel değerlerin liderlik özelliklerine etkisi: Türk ve Amerikalı yöneticiler üzerine bir araştırma. Amme İdaresi Dergisi, 48(3), 95-126.

Erdem, R., ADIGÜZEL, O., & Aslı, K. (2010). Akademik personelin kurumlarina ilişkin algiladiklari ve tercih ettikleri örgüt kültürü tipleri. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (36), 73-88.

Eroğlu, E., & SARIKAMIŞ, Ç. (2008). Örgüt Kültürü ve Örgütsel İletişim Arasındaki İlişkinin Örgüte Bağlılık ve İş Tatminine Etkisi: Başarı Teknik Servis A. Ş'de Bir Uygulama. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (32), 53-66.

Eroğlu, E., & SARIKAMIŞ, Ç. (2008). Örgüt Kültürü ve Örgütsel İletişim Arasındaki İlişki

Fiş, A. M., & Wasti, S. A. (2009). Örgüt kültürü ve girişimcilik yönelimi ilişkisi. METU Studies In Development (Muhan Soysal Special Issue), 35, 127-164.

Frost, P. J., Moore, L. F., Louis, M. R. E., Lundberg, C. C., & Martin, J. E. (1985). Organizational culture. Sage Publications, Inc.

Gizir, S. (2007). Üniversitelerde örgüt kültürü ve örgüt-içi iletişim üzerine bir derleme çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 50(50), 247-268.

Güçlü, N. (2003). Örgüt kültürü. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 61-85.

Gülova, A. A., & Demirsoy, Ö. (2012). Örgüt Kültürü ve Örgütsel Baglilik Arasindaki Iliski: Hizmet Sektörü Calisanlari Üzerinde Ampirik Bir Arastirma/The relationship between organizational culture and organizational commitment: An empirical research on employees of service sector. Business and Economics Research Journal, 3(3), 49.

Gürdoğan, A., & Yavuz, E. (2013). Turizm işletmelerinde örgüt kültürü ve liderlik davranışı etkileşimi: Muğla ili’nde bir araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 24(1), 57-69.

Hamilton, G. G., & Biggart, N. W. (1988). Market, culture, and authority: A comparative analysis of management and organization in the Far East. American Journal of Sociology, 94, S52-S94.

Heritage, B., Pollock, C., & Roberts, L. (2014). Validation of the organizational culture assessment instrument. PloS one, 9(3), e92879.

Hofstede, G. (1998). Attitudes, values, and organizational culture: Disentangling the Bağlılık ve İş Tatminine Etkisi: Başarı Teknik Servis A. Ş'de Bir Uygulama. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (32), 53-66.

Homburg, C., & Pflesser, C. (2000). A multiple-layer model of market-oriented organizational culture: Measurement issues and performance outcomes. Journal of marketing research, 37(4), 449-462.

İşcan, Ö. F., & Timuroğlu, M. K. (2007). Örgüt kültürünün iş tatmini üzerindeki etkisi ve bir uygulama. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21(1), 119-135.

Jarrín, A. (2004). Organizational culture.

Judge, T. A., & Cable, D. M. (1997). Applicant personality, organizational culture, and organization attraction. Personnel Psychology, 50(2), 359-394.

KARCIOĞLU, F., & TİMUROĞLU, M. K. (2004). Örgüt kültürü ve liderlik. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 18(1-2), 319-338.

Knights, D., & Willmott, H. C. (1987). Organizational culture as management strategy: A critique and illustration from the financial services industry. International Studies of Management & Organization, 17(3), 40-63.

Kök, S. B., & Özcan, B. (2012). Örgüt kültürünün oluşumunda etkili olan faktörler ve örgütsel bağlılık ilişkisi: bankacılık sektöründe bir araştırma.

Lund, D. B. (2003). Organizational culture and job satisfaction. Journal of business & industrial marketing. ISO 690

Maloney, W. F., & Federle, M. O. (1991). Organizational culture and management. Journal of Management in Engineering, 7(1), 43-58.

Mustafa, B. A. L. (2012). Çalışan personelin kurumsal imaj oluşumuna etkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 219.

Ouchi, W. G., & Wilkins, A. L. (1985). Organizational culture. Annual review of sociology, 11(1), 457-483.

Ouchi, W. G., & Wilkins, A. L. (1985). Organizational culture. Annual review of sociology, 11(1), 457-483.

Prajogo, D. I., & McDermott, C. M. (2005). The relationship between total quality management practices and organizational culture. International Journal of Operations & Production Management.

Şahin, A. (2010). Örgüt kültürü-yönetim ilişkisi ve yönetsel etkinlik. Maliye Dergisi, 159, 21-35.

Schein, E. H. (1990). Organizational culture (Vol. 45, No. 2, p. 109). American Psychological Association.

Schein, E. H. (1996). Three cultures of management: The key to organizational learning. Sloan Management Review, 38(1), 9-20.

Schein, Edgar H. ""Culture: The missing concept in organization studies."" Administrative Science Quarterly (1996): 229-240.

Sevinç, K. Ö. S. E., Tetik, S., & Ercan, C. (2001). Örgüt kültürünü oluşturan faktörler. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 219-242.

Smircich, L. (1983). Concepts of culture and organizational analysis. Administrative Science Quarterly, 339-358.

Sun, S. (2008). Organizational culture and its themes. International Journal of Business and Management, 3(12), 137-141.

Tüm, K., & Reyhanoğlu, M. (2015). İç kontrol sisteminin örgüt kültürünü belirlemesindeki rolü. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(31), 395-422.

Turnley, W. H., & Feldman, D. C. (1999). The impact of psychological contract violations on exit, voice, loyalty, and neglect. Human Relations, 52(7), 895-922.

Uçkun, S. (1999). Örgüt kültürünün yönetim işlevleri ile ilişkisi ve kağıt sanayiinde faaliyet gösteren kamu ve özel işletmelerde araştırılması.

Yahyagil, M. Y. (2005). Birey ve organizasyon uyumu ve çalişanlarin iş tutumlarina etkisi. Öneri Dergisi, 6(24), 137-149.

Yousef, D. A. (2000). Organizational commitment: a mediator of the relationships of leadership behavior with job satisfaction and performance in a non‐western country. Journal of managerial psychology concepts.19(3), 477-493.